Visuaalisuus: Kohdeyrityksen mainonta
Visuaalisuudella on merkitys. Suurin osa ihmisen ympärillä esiintyvästä informaatiosta tulee näköaistien kautta. Jopa 75 % kaikesta viestinnästä kulkee ensin silmien kautta ihmisen tietoiseen ja tiedostamattomaan ajatusmaailmaan.
Visuaalinen markkinointi havainnollistaa yrityksen identiteettiä ja tuotteita. Kuten Nieminen toteaa kirjassaan Visuaalinen markkinointi: "Visuaalinen markkinointi on markkinoinnin väline, jossa luodaan yrityksestä ja sen tuotteista positiivista mielikuvaa, vahvistetaan visuaalisin keinoin yrityksen identiteettiä ja imago sekä luodaan ostohalua ja konkreettisimmillaan rohkaistaan asiakkaan ostotarvetta aktivoimalla hänet tekemään ratkaisu yrityksen tuotteiden ja kilpailijoiden tuotteiden välillä."

Visuaalisella markkinoinnilla luodaan yrityskuva, jolla yritys tunnistetaan sekä erotetaan kilpailijoista. Yrityksen viestinnän on oltava yrityksen näköistä ja siten muista erottuvaa. Visuaalinen ilme kertoo konkreettisimmillaan ja silmin havaittavasti vastaanottajalleen jotakin yrityksen identiteetistä.
LPH-Tilit Oy
Kohdeyrityksellä ei ole varsinaista mainostoimintaa, joten olen analysoinut sen sosiaalisen median kanavien visuaalisuutta. Suurimman tarkastelun kohteeksi otin LPH-Tilit Oy:n kotisivujen laskeutumissivun.

LPH- Tilit Oy käyttää sosiaalisen median kanavina Twitteriä, Facebookia, Instagram sekä www-sivustoa. Sivustoilta löytyy hyvin yrityksen logo, joka luo yhtenäisyyttä, mutta poikkeuksen tuo Twitter, mikä on yrityksen omistajan Mari Peltolan eikä LPH-Tilin. Twitterin tiliin pääsee hyvin kotisivujen laskeutumissivustolta, kuten muhinkin kanaviin.
Kotisivut ovat hyvin tyypilliset tilitoimiston sivusto. Sivusto on helppokäyttöinen ja selkeä. Nopealla silmäyksellä löytää yhteystiedot sekä sen mitä palveluja yritys tarjoaa. Sivustolta saa hyvin asiallisen ja luotettavan vaikutelman, mikä on hyvä tilitoimistolle. Yrityksen sivusto on hyvin suunniteltu kohderyhmälle sopivaksi. Sivusto toimii kokonaisuudessaan ihan kohtuullisesti. Kolmella klikkauksella löytyy tarvittava tieto.
Laskeutumissivuston värimaailma on hyvin harmaa, mikä luo rauhallisuuden ja varmuuden tunteen, harmaa korostaa myös neutraalisuutta sekä tavallisuutta, mikä lisää turvallisuutta. Musta tehostusraita lisää sivuston tyylikkyyttä ja rajaa kauniisti sivustoa. Logo ja alareunan punaiset painikkeet tuovat mukavasti räväkkyyttä olemuksellaan. Mikä toimii hyvin herättäjänä ja erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Punainen väri pysäyttää ja herättää huomiota sekä kuvaa yrityksen dynaamisuutta ja intohimoa sekä rakkautta työhönsä.
Kokonaisuudessa sivusto on toimiva. Sommittelu on avaraa ja selkeää. Kuvat ovat maltillisia sekä asiallisia. Fontti on asiallinen sekä yhden mukainen.
Lähteet
Nieminen, T. (2010). Visuaalinen markkinointi. Helsinki: WSOYpro Oy.
LPH-Tilit. (2020). LPH-Tilit. Haettu 22.4.2021 osoitteesta https://lphtilit.fi/
Instagram. (2021). lphtilit. Haettu 22.4.2021 osoitteesta https://www.instagram.com/lphtilit/
Facebook. (n.d.). LPH-Tilit Oy. Haettu 22.4.2021 osoitteesta https://www.facebook.com/lphtilit
Twitter. (2021). Mari Peltola. Haettu 22.4.2021 osoitteesta https://twitter.com/lphtilit